Skip to main content

137 - eFILLING BAGI TAHUN TAKSIRAN 2014

Bismillahirahmanirrahim        
Assalamualaikum
  • Entah apa yang sibuk dengan urusan dunia ni. Sampai tak perasan masa untuk membayar cukai telah tiba. Saban tahun memang saya tertunggu tarikh ni. Bukan sebab banyak duit nak bayar cukai. Sebab selalu yakin yang saya akan dapat refund. Hehe. Walaupun refund tahun lepas yang seciput pun tak dibayar LHDN. (Ciput pun lepas la beli anak pokok beberapa batang) Kes terpencil tu sebab kesilapan bank pembayar dan sistem LHDN yang tak user friendly kot. Tahun ni tersedar kena bayar cukai bila terbaca status kawan dalam FB. Kalau tak memang langsung tak ingat.
  • Kali ni saya harap LHDN akan refund cepat sebab amaun yang perlu direfund kali ni lebih 5x daripada refund tahun lepas. (Er tak la banyak tapi lepas la beli anak pokok beberapa batang x 5)
  • Semalam saya dah kunci masuk pendapatan yang perlu diisytihar bersama beberapa pelepasan serta rebat yang melayakkan diri untuk dapat pulangan lebih cukai.
  • Kat sini saya nak share kaedah pemfailan dokumen untuk tujuan pencukaian pendapatan individu.
  • Kaedah yang saya dah guna sejak penggajian saya perlu dikenakan cukai.
  • Biasa je pun tapi ia memang menyenangkan saya sebab saya dah buat preparation throughout the year.  Jadi kena update setiap masa.
  • Sebab saya tahu kerja last minute memang akan menyesakkan kepala otak.
  • Langkah 1 : Sediakan fail khas untuk tujuan dokumen pembayaran cukai. Ikutkan pun kita kena simpan 7 tahun dokumen tersebut. In case ada audit, tidaklah didenda kerana declare benda yang salah. Everything must be documented.
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.com/
  • Er lama dulu (8 tahun lepas kot) saya pernah attend satu course masa saya masih berkhidmat di SSM. Salah seorang penceramah menyatakan kalau ada report tentang individu/syarikat yang dengan secara salah mengisytiharkan maklumat pendapatan, akan dikenakan denda dan LHDN akan datang buat audit.
  • Langkah 2 : Buat separator bagi setiap tahun cukai yang dikenakan bagi tujuan memasukkan dokumen berkaitan. Oh yang ini, saya menggunakan peralatan sedia ada. Jadinya tak payah nak expect separator yang comel walaupun benda tu boleh je minta daripada Encik Suami.
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.com/
  • Langkah 3 : Masukkan dokumen yang berkaitan seperti resit pembelian buku, resit pembelian komputer peribadi, penyata pembayaran zakat. Dokumen berkaitan ialah dokumen yang melibatkan rebat cukai dan pelepasan cukai.
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.com/
  • Langkah 4 : Bagi memudahkan rekod pelepasan buku, setiap kali ada pembelian buku, saya akan kunci masuk dalam format MsExcel. Awal tahun berikutnya saya akan cetak. Maklumat dalam MsExcel mesti sama dengan printed receipt/invoice. Bil pada format di bawah merujuk kepada helaian resit/invois yang ditampal pada  setiap muka surat recycle paper. Helaian recycle paper akan saya nomborkan mengikut tarikh resit.
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.com/
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.com/
  • Langkah 5 : Saya akan kunci masuk maklumat penggajian di dalam satu format MsExcel. Figure dalam format ini akan saya tally kan dengan Penyata Pendapatan Tahunan yang dikeluarkan oleh JANM.
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.com/
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.com/

  • Langkah 6 : Selepas semua dokumen berkaitan difailkan, baru saya akan akses ke laman web LHDN untuk menghantar borang eFilling. Biasanya selepas selesai kunci masuk maklumat berkaitan, saya tidak terus menekan button hantar tapi saya akan cetak deraf dan semak sekali lagi baru klik hantar.
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.com/
  • Langkah 7 : Dah puas hati, klik hantar tanpa was-was.
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.com/
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.com/
    Nota :
  • Sistem pemfailan cukai saya menggunakan bahan recycle. Daripada fail lama yang dibalut semula, resit-resit yang ditampal di atas recycle paper, cetakan draf dan pengiraan penggajian secara manual juga dibuat atas kertas guna semula.
  • Label dan separator bukan guna semula tapi bahan-bahan sedia ada yang diterima sebagai token sebagai penceramah tahun 2013.
  • Kos hanya pada kertas pembalut hadiah, plastik pembalut dan toner pencetak.

Comments

Popular posts from this blog

180 - PENGALAMAN: BILA ADA ULSER DALAM MULUT SOFEA

Bismillahirrahmanirrahim Baru-baru ni(Jumaat lepas) badan Sofea dedar-dedar..  Hari Sabtu pun sama. Bila malam badan jadi panas dan suhu meningkat ke 38++͎͒ Hari Ahad kami bawa ke klinik sebab beberapa kali air liur meleleh. Hari Ahad memang banyak klinik tutup maka kami tiada pilihan selain bawa ke satu klinik di Semabok.  Saya minta doktor periksa tekak sebab experience kakaknya selalu kalau demam ada tonsil di tekak. Dan kata doktor tekaknya merah sedikit. Doktor bagi ubat antibiotik. Hari Isnin saya notice ada bintik merah di dagu. Suhu badan 37 - 38 macam tu. Malam tu pulak meragam tengah malam. Tak mahu tidur atas katil. Saya perlu berdiri dan dukung bagi dia tidur. Bila saya duduk dia boleh sedar nak menangis. Dengan ayahnya pun tak mahu. Sampai 2-3 pagi tidur tak nyenyak. Minum susu pun tak mahu. Akhirnya pukul 4.00 pagi, mak saya bawa masuk tidur dalam buaian baru lena tidur. Hari Selasa saya terpaksa EL. Kami bawa ke klinik pakar kanak-kanak. On the way  ke klinik

114 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 2

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Ini siri kedua selepas yang ini . Siap bersiri bagai.. Ini entri untuk kemaskini gambar projek memasang jubin garaj rumah kami. Alhamdulillah dah selesai pun projek ni. Terima kasih Allah atas nikmat rezekiMU. Proses kerja yang dilakukan ambil masa 8 hari. Saya rasa reasonable time dengan tenaga kerja yang hanya dua orang sahaja (sepasang suami isteri). Ini sebahagian gambar yang ada. Gambar-gambar selepas siap kerja tapi lantai belum dicuci, jadi abaikan saja kekotoran yang jelas itu. Kami dinasihatkan cuci selepas 3 hari menggunakan asid dan sabun serbuk. Bahagian parkir kereta Sisi rumah 1 Sisi rumah 2 Gambar sisi tu sama je.  Antara bahagian sisi dan tengah rumah tempat parkir kereta sebenarnya ada longkang kecik. Tapi uncle tu tutup. Tu yang bertingkat sikit gambar bawah ni. Lebihan tiles yang dipulangkan semula kepada pembekal. 26 keping x RM5 = RM130. Mulanya lebihan tiles ni nak pa

112 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 1

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Rekabentuk garaj Dalam entri ini , saya pernah nyatakan perancangan untuk memasang jubin rumah. Dan di sebelah ni adalah design yang kami buat untuk garaj rumah kami. Ada la beberapa design yang dibuat dan ini hasil yang telah dimuktamadkan. Beria saya cuba mendapatkan survey daripada beberapa kawan. Akhirnya, kami memilih untuk membeli tiles ini di kawasan perumahan kampung. Walaupun sebelum ini kami dah survey kilang di sekitar Malim. Pembelian ini dibuat berdasarkan perbincangan. Kedai ini menawarkan penggantian tiles yang rosak dan sekiranya terdapat lebihan tiles, tiles ini boleh dipulangkan semula. Tiles ini dibeli dengan kadar RM5.00 per unit bagi ukuran 2 x 1 dengan jumlah keseluruhan ialah RM2,500.00. Dengan bantuan tuan kedai, kami bersetuju membeli 150 unit tiles gelap + 350 unit tiles berwarna coklat cerah berdasarkan design yang dibuat dengan mengambil kira ukuran 22 x 40