Skip to main content

184 - THE POWER OF DUA

Bismillahirrahmanirrahim

  • Kita ni kadang-kadang bukanlah baik sangat pun kan. Tapi kadang-kadang perjalanan hidup kita macam smooth je. Jadi bersyukurlah. Bukan senang nak senang.
  • Dalam hidup ini jangan banyak buat masalah dengan orang. Tetapi bersyukurlah kita dikelilingi orang yang baik-baik. Dan kita tak lari daripada dikelilingi oleh orang yang tidak baik. Itulah warna hidup kan. 
  • Saya ada terdengar/mendengar seorang bijak agama berkata-kata, dalam hidup kita kadang-kadang kebaikan yang diterima adalah disebabkan ada orang lain yang mendoakan kita. Jadi jangan kedekut mendoakan orang lain.
  • Ustazah Norhafizah Musa ada menyebut doa yang baik bukan setakat doa dengan air liur tapi berdoalah dengan airmata. Dan itulah yang sebenarnya jarang kita (baca:saya) buat. Kata beliau, sampaikan doa juga untuk jiran tetangga. Semoga kita dikelilingi masyarakat yang baik-baik.
  • Doa seorang ibu amat mustajab. Tapi cepat atau lambat dimakbulkan bukan urusan kita. Satu daripada doa saya, saya selalu mohon Allah jaga keselamatan anak-anak saya. Saya ingat tahun lalu entah macam mana Imaan terjatuh dalam longkang depan rumah. Longkang itu agak dalam, kedalamannya atas paras pinggang orang dewasa. Macam nak gugur juga jantung bila kecoh anak-anak jiran menjerit. Dan SYUKUR, tiada kecederaan pada Imaan. Macam Sofea, anak kecil ini sangat lasak. Dan kadang-kadang saya cuai. Entah macam mana ada duit syiling dalam mulutnya. Mujur tak ditelan. Haish.. Bukan mudah membesarkan anak! 
  • Di antara waktu yang mustajab untuk berdoa ialah pada masa-masa ini.
  1. Sepertiga Akhir Malam
  2. Doa selepas solat
  3. Doa dalam sujud
  4. Doa pada hari Jumaat
  5. Doa ketika hendak berbuka puasa
  6. Doa malam Lailatul Qadar
  7. Doa ketika hujan
  8. Doa ketika di Padang Arafah
  • Doa sepertiga malam. Saya pernah meminta doa pada waktu ini 2 tahun yang lalu. Dan Allah makbulkan. Saya mohon kerana saya mahukannya dan saya meletak pengharapan itu kepada DIA. Semoga DIA beri saya anugerah itu jika ia terbaik untuk saya. Dan saya terima anugerah itu dengan amanah yang bukan sikit untuk saya tunaikan. Itu doa dua tahun lalu. Manusia selemah saya, meminta apabila mahu dan lama saya tidak bangun sepertiga malam. Semoga Allah memberi saya hidayah, ruang dan peluang untuk saya bangun lagi.
  • Hidup ni kan kita kena banyak mencari ilmu agama. Bukan saya mahu menunjuk bagus. Tapi dalam keadaan apa pun kita, doakanlah kesejahteraan orang lain. Sama ada mereka ada kaitan dengan kita secara langsung atau tidak. Paling mudah, jika nampak orang tengah susah di jalanan (e.g mungkin motor rosak, pakcik yang berhujan), doakanlah Allah mudahkan urusan mereka dan Allah berkati umur mereka. Sebab kita tak kan pernah tahu dalam hidup kita ni ramai orang yang mendoakan dan Allah pilih kita untuk merasai nikmat didoakan.
  • Doakan untuk mak ayah kita. Doakan supaya Allah haramkan api neraka dari menyentuhi tubuh mereka.
  • Doakan kawan-kawan yang belum mengenal Islam diberi Nur Hidayah. Semoga kita dapat temui mereka di Syurga nanti. (I really meant it)
  • Saya ada mendengar ceramah Ustaz Ahmad Dusuki (kalau tak silap). Dikatakan di akhirat nanti ada orang yang menerima banyak nikmat sehinggakan dia tertanya-tanya mengapakah Allah memberi nikmat yang melimpah ruah sedangkan dia merasakan atas dunia ini dia tidak banyak amalan baik. Rupanya nikmat itu adalah doa-doa yang tidak dimakbulkan atas dunia kerana Allah mahu memberikannya di akhirat kelak. Jadi, kalau ada doa yang kita fikir belum dimustajabkan, yakinilah sama ada doa itu bukan yang terbaik untuk kita pada masa ini atau Allah telah merencanakan sesuatu yang lebih baik untuk kita tanpa kita sedari.
  • Jangan lupa mendoakan untuk mereka yang terlebih dahulu pergi daripada kita. Doakan supaya mereka yang disayangi dimudahkan urusan di Alam Barzakh. Dan semoga Allah panggil kita semua dalam keadaan DIA suka untuk bertemu dengan kita.
  • Ayah - Haji Sabudin Bin Yacob - Jumaat 19.05.2016 ayah pergi menghadap Allah. Jumaat sebelum tu, ayah nak sangat solat Jumaat di masjid walaupun ayah sangat lemah. Siapa sangka ayah pergi pada hari Jumaat. Semoga Allah terangi kubur ayah. Kami tahu ayah dah lama buat persiapan menyediakan cahaya di Alam Barzakh. Semoga ayah dirahmati diberi nikmat di alam sana. Semoga Allah rezekikan kita berjumpa di Syurga nanti. Ameen.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

180 - PENGALAMAN: BILA ADA ULSER DALAM MULUT SOFEA

Bismillahirrahmanirrahim Baru-baru ni(Jumaat lepas) badan Sofea dedar-dedar..  Hari Sabtu pun sama. Bila malam badan jadi panas dan suhu meningkat ke 38++͎͒ Hari Ahad kami bawa ke klinik sebab beberapa kali air liur meleleh. Hari Ahad memang banyak klinik tutup maka kami tiada pilihan selain bawa ke satu klinik di Semabok.  Saya minta doktor periksa tekak sebab experience kakaknya selalu kalau demam ada tonsil di tekak. Dan kata doktor tekaknya merah sedikit. Doktor bagi ubat antibiotik. Hari Isnin saya notice ada bintik merah di dagu. Suhu badan 37 - 38 macam tu. Malam tu pulak meragam tengah malam. Tak mahu tidur atas katil. Saya perlu berdiri dan dukung bagi dia tidur. Bila saya duduk dia boleh sedar nak menangis. Dengan ayahnya pun tak mahu. Sampai 2-3 pagi tidur tak nyenyak. Minum susu pun tak mahu. Akhirnya pukul 4.00 pagi, mak saya bawa masuk tidur dalam buaian baru lena tidur. Hari Selasa saya terpaksa EL. Kami bawa ke klinik pakar kanak-kanak. On the way  ke klinik

114 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 2

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Ini siri kedua selepas yang ini . Siap bersiri bagai.. Ini entri untuk kemaskini gambar projek memasang jubin garaj rumah kami. Alhamdulillah dah selesai pun projek ni. Terima kasih Allah atas nikmat rezekiMU. Proses kerja yang dilakukan ambil masa 8 hari. Saya rasa reasonable time dengan tenaga kerja yang hanya dua orang sahaja (sepasang suami isteri). Ini sebahagian gambar yang ada. Gambar-gambar selepas siap kerja tapi lantai belum dicuci, jadi abaikan saja kekotoran yang jelas itu. Kami dinasihatkan cuci selepas 3 hari menggunakan asid dan sabun serbuk. Bahagian parkir kereta Sisi rumah 1 Sisi rumah 2 Gambar sisi tu sama je.  Antara bahagian sisi dan tengah rumah tempat parkir kereta sebenarnya ada longkang kecik. Tapi uncle tu tutup. Tu yang bertingkat sikit gambar bawah ni. Lebihan tiles yang dipulangkan semula kepada pembekal. 26 keping x RM5 = RM130. Mulanya lebihan tiles ni nak pa

112 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 1

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Rekabentuk garaj Dalam entri ini , saya pernah nyatakan perancangan untuk memasang jubin rumah. Dan di sebelah ni adalah design yang kami buat untuk garaj rumah kami. Ada la beberapa design yang dibuat dan ini hasil yang telah dimuktamadkan. Beria saya cuba mendapatkan survey daripada beberapa kawan. Akhirnya, kami memilih untuk membeli tiles ini di kawasan perumahan kampung. Walaupun sebelum ini kami dah survey kilang di sekitar Malim. Pembelian ini dibuat berdasarkan perbincangan. Kedai ini menawarkan penggantian tiles yang rosak dan sekiranya terdapat lebihan tiles, tiles ini boleh dipulangkan semula. Tiles ini dibeli dengan kadar RM5.00 per unit bagi ukuran 2 x 1 dengan jumlah keseluruhan ialah RM2,500.00. Dengan bantuan tuan kedai, kami bersetuju membeli 150 unit tiles gelap + 350 unit tiles berwarna coklat cerah berdasarkan design yang dibuat dengan mengambil kira ukuran 22 x 40