Skip to main content

179 - SOFEA TURNS 1

Bismillahirrahmanirrahim

  • Alhamdulillah, hari ini Inas Sofea Affendi genap 1 tahun. 
  • Mungkin sesetengah orang selalu berdoa bila memiliki baby, please don't grow so fast. Tapi tidak pada kami.
  • Melihat dia genap setahun bagaikan a big miracle.
  • Pengalaman pernah kehilangan anak berusia 10.5 bulan, memberi kesan amat mendalam pada diri kami suami isteri.
  • Melihat Sofea melepasi usia 11 bulan adalah satu kesyukuran yang tidak terhingga. 
    11 bulan
  • Trauma.masih.kuat.dan sebati.di dalam.diri.
  • Inas Sofea Affendi. Bersyukurnya ummi dan ayah melihat adik meraikan ulang tahun pertama hari ini.
  • 24.11.2015, 04.15 am adik selamat dilahirkan. 
    Dalam pantang
  • Hari ini 24.11.2016, nikmat Allah mana yang hendak didustakan.
  • Inas Sofea Affendi, lebih setahun lalu, wujudnya dikenalpasti genap setahun selepas pemergian Inas Sarah.
  • Selepas pemergian Inas Sarah, saya takut untuk memiliki anak kecil lagi.
  • Biarpun, beberapa doktor mencadangkan saya kembali mengandung untuk melepaskan rindu pada kehilangan Inas Sarah tetapi saya memilih dengan cara saya.
  • Bila kandungan semakin membesar dan jantina dikenalpasti, kami sepakat meletakkan nama Inas di hadapan. Bukan mengganti kakak yang tiada tetapi cuma mahu terus melafaz nama Inas itu dengan terang bukan sekadar dalam doa.
  • Inas Sofea Affendi berbeza dengan kakak-kakaknya.
  • Dia paling lasak, paling aktif, paling kecil dan paling cepat berhenti susu badan. 
  • Dalam 3 anak perempuan, Sofea paling suka menggigit orang, menarik rambut orang, mengoyak kertas. 
    9 bulan - 'mengemas' buku kakak
  • Dalam umur 11 bulan dia sudah berjalan hampir sama dengan usia Imaan Maryam mula berjalan.
  • Mula tumbuh gigi dan merangkak dalam usia 7 bulan lebih tapi gerakannya laju. Lepas pandai merangkak terus berdiri berpaut.
  • Dia pandai berebut barang dengan orang yang lebih besar daripadanya.
  • Suka memanjat sana sini.
    Cubaan memanjat
  • Memang tak diam menjaganya.
  • Inilah anugerah Allah yang tak ternilai harganya.
  • Tapi besar tanggungjawabnya.
  • Dan setiap kali demam, kami jadi risau dan takut.
  • Memanglah, tidak sukar untuk saya mengandung walau 10 kali kerana saya jenis tidak mempunyai masalah ketika mengandung. Tidak mabuk, tidak muntah, tidak mengidam, tiada alahan.
  • Sakit bersalin semua orang rasa. Bezanya tempoh sakit itu sendiri. Sakitnya sampai taubat (kononnya) tidak mahu mengandung lagi. Tapi sebenarnya masih berani menanggung rasa 'azab' melahirkan seorang anak.
  • Cuma trauma menjaga anak sakit sehingga melihat saat-saat akhir dia bertarung nyawa itulah trauma yang belum dapat diubati sehingga kini.
  • Trauma yang menyebabkan saya tidak bersedia untuk mempunyai anak lagi (buat masa ini).
  • Rezeki itu daripada Allah.
  • Buat masa ini, cukup dengan 2 anugerah yang ada sehingga (mungkin) saya benar-benar dapat mengatasi rasa takut yang ada dalam hati ini.

Comments

Popular posts from this blog

24 - TINDAKAN PERTAMA DAPAT KUNCI RUMAH BARU

Bismillahirahmanirrahim   Assalamualaikum.

 Ini apa yang kami buat selepas terima kunci rumah. Masuk rumah baca bismillah. Bagi salam. Lebih baik laungkan azan di setiap penjuru rumah. Kira berapa plug point yang dibekalkan pemaju. Biasanya memang limited. Dan kita kena kira berapa banyak lagi yang perlu kita tambah.Selepas tu, kami pergi Syarikat Air untuk pasangkan meter air. Masa pergi Syarikat Air,dokumen kena bawa seperti salinan kad pengenalan, salinan SNP. Macam kami, pemaju dah siap fotostatkan page mana berkaitan dan borang F serta duit pendaftaran yang secukupnya. Di Melaka kos pemasangan dan deposit cagaran air berjumlah RM110.00.Bila air dah ada, pastikan tangki telah dipenuhi air dan periksa keadaan rumah kot2 kalau ada defect. Kalau ada sila isi borang yang pemaju sediakan dan buat laporan segera. Lepas pemaju perbaiki defect yang ada baru boleh buat renovatioan, otherwise diorang takkan layan sebab nanti diorang claim defect berlaku atas kecuaian kontraktor ubahsuai yang…

180 - PENGALAMAN: BILA ADA ULSER DALAM MULUT SOFEA

Bismillahirrahmanirrahim

Baru-baru ni(Jumaat lepas) badan Sofea dedar-dedar.. Hari Sabtu pun sama. Bila malam badan jadi panas dan suhu meningkat ke 38++͎͒Hari Ahad kami bawa ke klinik sebab beberapa kali air liur meleleh. Hari Ahad memang banyak klinik tutup maka kami tiada pilihan selain bawa ke satu klinik di Semabok. Saya minta doktor periksa tekak sebab experience kakaknya selalu kalau demam ada tonsil di tekak. Dan kata doktor tekaknya merah sedikit. Doktor bagi ubat antibiotik.Hari Isnin saya notice ada bintik merah di dagu. Suhu badan 37 - 38 macam tu. Malam tu pulak meragam tengah malam. Tak mahu tidur atas katil. Saya perlu berdiri dan dukung bagi dia tidur. Bila saya duduk dia boleh sedar nak menangis. Dengan ayahnya pun tak mahu.Sampai 2-3 pagi tidur tak nyenyak. Minum susu pun tak mahu. Akhirnya pukul 4.00 pagi, mak saya bawa masuk tidur dalam buaian baru lena tidur.Hari Selasa saya terpaksa EL. Kami bawa ke klinik pakar kanak-kanak. On the way ke klinik saya perasan ada u…