Skip to main content

94 - RAWAK 3

Bismillahirahmanirrahim          
Assalamualaikum
  • Selamat datang Ramadhan Kareem. Semoga Ramadhan kali ini menjadikan kita lebih baik dalam mendidik jiwa dan rohani.
  • Sehari sebelum Ramadhan - Sabtu 28 Jun 2014, kami 3 beranak dan mak membersihkan kawasan sekitar kubur Inas dan memasangkan pagar di sekeliling kubur. Entah kenapa kawasan perkuburan ini tidak diselenggara dengan baik. Petang itu ada beberapa famili turut membersihkan kawasan kubur keluarga masing-masing.
  • Ketika seorang jiran sekampung menegur mak dan menyatakan untungnya kami ada anak yang menanti di Syurga, hati saya berbunga. Betapa beruntungnya kami dipilih merasa sakit kehilangan sedangkan ganjarannya besar dan tidak ternilai.
  • Tiada gambar tapi kata Imaan cantik kubur adik Inas. Dahulu seminggu selepas pemergian anak Syurga ini, kami hanya memasang batu nisan, tidak dibenarkan untuk memasang rehal terazo.
  • Malam pertama terawih, saya membawa Imaan ke masjid. Pertama kali membawa anak berterawih ke masjid bukan mudah. Imaan suka ke masjid sebab selalu sahaja mengikut atoknya membersih masjid. Saya memilih lokasi di tepi dinding supaya Imaan tidak mengganggu jemaah lain. Ye dia memang tidak mengganggu orang lain tetapi dia mengganggu saya. Ketika saya sujud kalau tidak dia naik ke atas badan saya, dia duduk di atas kaki saya. Jika dia tidak baring di atas tempat saya sujud, dia duduk di atas riba ketika saya duduk tahiyat akhir. Mujur la bilangan rakaat cuma 8 + 3 witir.
  • Biar apa pun, saya tidak kisah, jika ini satu didikan mengenalkan masjid kepadanya dalam usia yang muda. Walaupun mungkin ada yang kata anak dia belum setahun pun dah kenal masjid. Terpulang pada didikan masing-masing kan. Cara kita berbeza dan perbezaan itu warna kehidupan. (^_^)
  • Hari ini 1 Julai 2014, saya memulakan satu tugas baru di tempat yang sama. Alhamdulillah. Semoga semuanya berjalan dengan baik. Ya bersangka baik sahajalah, kita tidak mampu mengawal orang lain. Semoga langkah hari ini menjadi permulaan untuk mendaki tangga-tangga kejayaan pada masa hadapan. InsyaAllah.
  • Pagi tadi semasa bersahur berdua bersama encik suami, teringatkan Inas. Ramadhan tahun lepas kami berempat dan tahun ini kurang seorang. Sedih...
  • Perasaan ini saya pendam di dalam hati. Tidak pandai untuk berkongsi dengan orang kerana saya malu orang lihat saya menangis. Bukan saya tidak mahu berkongsi dengan encik suami tapi saya tahu perasaannya juga rapuh. 
  • Ya Allah, kuatkanlah hati kami untuk menerima takdir ini. Lebih dua bulan dia pergi menghadapMU dan dalam tempoh ini juga kami masih berusaha mengikhlas redha. Ia sangat payah dan dengan kudrat dan iradatMU kami dapat menempuhinya. Amin..

Comments

Popular posts from this blog

180 - PENGALAMAN: BILA ADA ULSER DALAM MULUT SOFEA

Bismillahirrahmanirrahim Baru-baru ni(Jumaat lepas) badan Sofea dedar-dedar..  Hari Sabtu pun sama. Bila malam badan jadi panas dan suhu meningkat ke 38++͎͒ Hari Ahad kami bawa ke klinik sebab beberapa kali air liur meleleh. Hari Ahad memang banyak klinik tutup maka kami tiada pilihan selain bawa ke satu klinik di Semabok.  Saya minta doktor periksa tekak sebab experience kakaknya selalu kalau demam ada tonsil di tekak. Dan kata doktor tekaknya merah sedikit. Doktor bagi ubat antibiotik. Hari Isnin saya notice ada bintik merah di dagu. Suhu badan 37 - 38 macam tu. Malam tu pulak meragam tengah malam. Tak mahu tidur atas katil. Saya perlu berdiri dan dukung bagi dia tidur. Bila saya duduk dia boleh sedar nak menangis. Dengan ayahnya pun tak mahu. Sampai 2-3 pagi tidur tak nyenyak. Minum susu pun tak mahu. Akhirnya pukul 4.00 pagi, mak saya bawa masuk tidur dalam buaian baru lena tidur. Hari Selasa saya terpaksa EL. Kami bawa ke klinik pakar kanak-kanak. On the way  ke klinik

114 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 2

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Ini siri kedua selepas yang ini . Siap bersiri bagai.. Ini entri untuk kemaskini gambar projek memasang jubin garaj rumah kami. Alhamdulillah dah selesai pun projek ni. Terima kasih Allah atas nikmat rezekiMU. Proses kerja yang dilakukan ambil masa 8 hari. Saya rasa reasonable time dengan tenaga kerja yang hanya dua orang sahaja (sepasang suami isteri). Ini sebahagian gambar yang ada. Gambar-gambar selepas siap kerja tapi lantai belum dicuci, jadi abaikan saja kekotoran yang jelas itu. Kami dinasihatkan cuci selepas 3 hari menggunakan asid dan sabun serbuk. Bahagian parkir kereta Sisi rumah 1 Sisi rumah 2 Gambar sisi tu sama je.  Antara bahagian sisi dan tengah rumah tempat parkir kereta sebenarnya ada longkang kecik. Tapi uncle tu tutup. Tu yang bertingkat sikit gambar bawah ni. Lebihan tiles yang dipulangkan semula kepada pembekal. 26 keping x RM5 = RM130. Mulanya lebihan tiles ni nak pa

112 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 1

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Rekabentuk garaj Dalam entri ini , saya pernah nyatakan perancangan untuk memasang jubin rumah. Dan di sebelah ni adalah design yang kami buat untuk garaj rumah kami. Ada la beberapa design yang dibuat dan ini hasil yang telah dimuktamadkan. Beria saya cuba mendapatkan survey daripada beberapa kawan. Akhirnya, kami memilih untuk membeli tiles ini di kawasan perumahan kampung. Walaupun sebelum ini kami dah survey kilang di sekitar Malim. Pembelian ini dibuat berdasarkan perbincangan. Kedai ini menawarkan penggantian tiles yang rosak dan sekiranya terdapat lebihan tiles, tiles ini boleh dipulangkan semula. Tiles ini dibeli dengan kadar RM5.00 per unit bagi ukuran 2 x 1 dengan jumlah keseluruhan ialah RM2,500.00. Dengan bantuan tuan kedai, kami bersetuju membeli 150 unit tiles gelap + 350 unit tiles berwarna coklat cerah berdasarkan design yang dibuat dengan mengambil kira ukuran 22 x 40