Skip to main content

149 - LUKISAN KALIGRAFI MURAH

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum
  • Dari hujung tahun lepas kot saya dok mencari lukisan kaligrafi cantik yang affordable price. Siapa tak nak benda cantik yang murah kan. Unless duit berjuta-juta USD dalam bank. Money is no matter. Tapi kita sedar diri tahap kemampuan, maka berbelanjalah ikut kemampuan. Walaupun, ini adalah kehendak bukan keperluan.
  • Sebelum ni saya memang ada add pembekal lukisan kaligrafi dalam list FB saya. Memang teruja la kan tengok benda cantik. Most of the time kita pm takde jawapan maklumbalas harga. Sehingga awal Februari 2015 saya hantar pm lagi baru berbalas.
  • Masa tu dah terkenan dengan tulisan asma ul husna. Bila tanya harga katanya harga lukisan mengikut saiz seperti berikut :
Saiz 8x3kaki  : RM3,000.00
Saiz 7x3 kaki:  RM2,700.00
Saiz 6.5x2.5 kaki : RM2,500.00
  • Tertelan ailio tengok harganya. Kot berkira-kira tentang nombor ni rasa macam tak berbaloi pula nak keluarkan ribuan ringgit hanya untuk deko dinding.
  • Sehingga selepas tu saya dok google terjumpa satu blog yang ada alamat FB tuan punya blog. Dari situ saya dok mengintai hasil lukisan tangan beliau. Boleh tahan. Cantik hasil dan harganya cuma RM450.00 (termasuk kos postage) untuk lukisan berukuran 6x3 kaki. Harga tersebut hanya untuk lukisan semata-mata tanpa bingkai sebab memang beliau telah maklumkan dia menjual lukisan sahaja kerana risiko bingkai pecah/rosak semasa penghantaran sangat tinggi. Maka dengan confidentnya saya buat tempahan awal pada pertengahan Februari 2015 dengan deposit RM50.00
  • Awal April 2015 lukisan diidamkan siap. 6 April saya bayar baki RM400.00. 9 April 2015 Puan Penjual menghubungi saya bagi mendapatkan status penerimaan barang kerana terdapat customernya terima bungkusan kosong yang mana isinya telah diambil orang.
  • Walaupun pada awalnya saya tak berapa berani beli secara online dari orang perseorangan sebab bukan sikit peniaga online yang tidak jujur tapi syukur Alhamdulillah Puan Penjual sangat jujur orangnya.
  • Biarpun lukisan dah sampai awal April, misi mencari kedai pembuat bingkai pula tergendala. Sehingga bulan bila ntah rasa hujung Mei ke awal Jun saya dapat info dari kawan yang dok Semenyih lokasi pembuat bingkai di Melaka. Jauh betul informer saya.
  • Harga bingkai RM350.00. Siap selepas 2 minggu tempahan. Bingkai siap seminggu sebelum Ramadhan. Lukisan siap digantung di dinding rumah seminggu sebelum Syawal.
  • Secara keseluruhan kos harga lukisan yang diidamkan cuma RM800.00. Ok sangat dan puas hati.
  • Boleh pertimbangan untuk tempahan lukisan yang lain dari Puan Penjual. Nantilah utamakan keperluan yang mana ada dulu.
  • Inilah hasil lukisan tangan Puan Penjual yang dah selamat tergantung di rumah TBE.
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.com/

Comments

Popular posts from this blog

180 - PENGALAMAN: BILA ADA ULSER DALAM MULUT SOFEA

Bismillahirrahmanirrahim Baru-baru ni(Jumaat lepas) badan Sofea dedar-dedar..  Hari Sabtu pun sama. Bila malam badan jadi panas dan suhu meningkat ke 38++͎͒ Hari Ahad kami bawa ke klinik sebab beberapa kali air liur meleleh. Hari Ahad memang banyak klinik tutup maka kami tiada pilihan selain bawa ke satu klinik di Semabok.  Saya minta doktor periksa tekak sebab experience kakaknya selalu kalau demam ada tonsil di tekak. Dan kata doktor tekaknya merah sedikit. Doktor bagi ubat antibiotik. Hari Isnin saya notice ada bintik merah di dagu. Suhu badan 37 - 38 macam tu. Malam tu pulak meragam tengah malam. Tak mahu tidur atas katil. Saya perlu berdiri dan dukung bagi dia tidur. Bila saya duduk dia boleh sedar nak menangis. Dengan ayahnya pun tak mahu. Sampai 2-3 pagi tidur tak nyenyak. Minum susu pun tak mahu. Akhirnya pukul 4.00 pagi, mak saya bawa masuk tidur dalam buaian baru lena tidur. Hari Selasa saya terpaksa EL. Kami bawa ke klinik pakar kanak-kanak. On the way  ke klinik

114 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 2

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Ini siri kedua selepas yang ini . Siap bersiri bagai.. Ini entri untuk kemaskini gambar projek memasang jubin garaj rumah kami. Alhamdulillah dah selesai pun projek ni. Terima kasih Allah atas nikmat rezekiMU. Proses kerja yang dilakukan ambil masa 8 hari. Saya rasa reasonable time dengan tenaga kerja yang hanya dua orang sahaja (sepasang suami isteri). Ini sebahagian gambar yang ada. Gambar-gambar selepas siap kerja tapi lantai belum dicuci, jadi abaikan saja kekotoran yang jelas itu. Kami dinasihatkan cuci selepas 3 hari menggunakan asid dan sabun serbuk. Bahagian parkir kereta Sisi rumah 1 Sisi rumah 2 Gambar sisi tu sama je.  Antara bahagian sisi dan tengah rumah tempat parkir kereta sebenarnya ada longkang kecik. Tapi uncle tu tutup. Tu yang bertingkat sikit gambar bawah ni. Lebihan tiles yang dipulangkan semula kepada pembekal. 26 keping x RM5 = RM130. Mulanya lebihan tiles ni nak pa

112 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 1

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Rekabentuk garaj Dalam entri ini , saya pernah nyatakan perancangan untuk memasang jubin rumah. Dan di sebelah ni adalah design yang kami buat untuk garaj rumah kami. Ada la beberapa design yang dibuat dan ini hasil yang telah dimuktamadkan. Beria saya cuba mendapatkan survey daripada beberapa kawan. Akhirnya, kami memilih untuk membeli tiles ini di kawasan perumahan kampung. Walaupun sebelum ini kami dah survey kilang di sekitar Malim. Pembelian ini dibuat berdasarkan perbincangan. Kedai ini menawarkan penggantian tiles yang rosak dan sekiranya terdapat lebihan tiles, tiles ini boleh dipulangkan semula. Tiles ini dibeli dengan kadar RM5.00 per unit bagi ukuran 2 x 1 dengan jumlah keseluruhan ialah RM2,500.00. Dengan bantuan tuan kedai, kami bersetuju membeli 150 unit tiles gelap + 350 unit tiles berwarna coklat cerah berdasarkan design yang dibuat dengan mengambil kira ukuran 22 x 40