Skip to main content

171 - PERANCANGAN KEWANGAN 2016

Bismillahirahmanirrahim.
Eh lama tidak menulis di dalam blog sendiri. Kekangan masa melalui confinement period dan menjadi short term house wife menyebabkan kurangnya masa menjenguk blog sendiri. Bulan pertama 2016 sudah menuju minggu akhir. How fast time flies. 2016 menjangkakan kemelut ekonomi yang akan memberi kesan kepada rakyat marhaen seperti orang seangkatan saya. Maka, perancangan kewangan perlu dibuat sehabis baik bagi mengelakkan sebarang deficit dan menghadapi kemungkinan perbelanjaan luar jangka. Contingency plan mesti ada. Saya seorang yang suka merangka perbelanjaan keluarga. Kalau dibaca di laman social, banyak tip diberi untuk menghadapi kemelut ekonomi yang bukan sedikit ini. Secara peribadi, saya bersetuju dan mengambil tip tersebut dan menyesuaikannya dengan keadaan diri sendiri. Bagi tujuan tersebut, saya menyenaraikan beberapa perkara yang perlu dilakukan. 
1 – Review/replan perancangan perbelanjaan tahunan
Saya telah menyenaraikan beberapa  expected expenditures throughout the year base on expected income. Apa yang penting expected income mesti melebihi expected expenditures baru la tiada deficit. Tapi bila direview semula nampaknya saya perlu cut off beberapa expenses yang bukan necessities yang mana want lebih daripada need. Dengan kata lain, tiada pun ok lagi. 
2 – Elak dari membeli secara atas talian
Saya mahu mengurang/mengelak diri daripada melayari laman web yang akan menyebabkan naluri membeli belah menguasai diri tanpa sebab yang munasabah. Sebagai contoh tak perlu kerap melayari website ikea atau lazada.
3 – Kurangkan sesi makan-makan di kedai
Saya mahu mengurangkan sesi makan-makan di luar rumah terutama di hujung minggu. Rajinkan memasak. Ehem.. Mengasah bakat memasak. Sekarang ni pun, kalau mahu makan kek saya buat sendiri. Kos lebih jimat. Dan saya mahu anak-anak makan dari hasil air tangan ibu sendiri. Tahu jelah kalau beli kek di Secret Recipe, takkan nak beli 1 slice je. Harga pun bila dah ambil kira GST makin meningkat. Google je resepi insya Allah ada setanding SR. Pokok pangkal mahu atau tidak. 
4 – Mengelakkan diri mencuci mata di Shopping Complex
Susah bagi perempuan untuk window shopping tanpa teraccident membeli walaupun sedikit. Rambang mata. Saya harap saya hanya ke sana untuk membeli belah bagi musim perayaan sahaja (tidak ambil kira perbelanjaan untuk groceries). Paling tidak, sekiranya perlu senaraikan barang yang mahu dibeli. Cekalkan hati untuk fix dengan list in hand bagi mengelakkan unnecessary cash outflow. Atau lebih baik membeli secara atas talian. Boleh jimat petrol dan tenaga. Kalau pergi ke pusat membeli belah, biasanya item yang dibeli melebihi apa yang dikehendaki pada awalnya. 
5 – Jangan sesekali melebihi secara kredit
Mansuhkan kad kredit. Oh syukurlah dah bertahun saya survive tanpa kad kredit. Beli secara tunai. Kalau ada item yang mahal, menabung terlebih dahulu dan tetapkan sasaran bila item itu boleh diperolehi dengan kecukupan tunai dalam bank. 
6 – Wajibkan sebahagian duit gaji sebagai simpanan bulanan
Anggap ia sebagai mandatory deduction setiap bulan seperti mana keperluan membayar ansuran rumah/kereta. Jangan sesekali jadikan lebihan tunai sebagai simpanan sebab kemungkinan besar lebihan yang ada semakin mengecil dan tidak berbaloi untuk disimpan. 
7 – Annual increment dimanfaatkan untuk tujuan pelaburan/simpanan
Jangan dijadikan increment yang ada untuk cover hutang baru. Kalau tiada perbelanjaan luar jangka, increment tersebut boleh disimpan untuk digunakan bagi membeli tiket ke rumah Allah bila kad jemputan diterima. Personally, saya amat berharap dapat mengumpul tunai secara tetap untuk menjadi tetamu DIA dalam masa badan masih sihat sebelum tarikh persaraan (jika dipanjangkan umur) 
8 – Tiada percutian di luar kawasan
Tiada peruntukan untuk bercuti tahun ini. Kita ini biasanya bercuti mesti bershopping. Tanpa percutian ia akan menjimatkan banyak kos. 

9 – Bersedekah dan jangan lupa bayar zakat
Allah dah kata zakat akan suburkan harta. Sedekah walaupun sedikit akan diberi ganjaran. Ganjaran/balasan dari sumber yang tidak ketahui. Yakinlah. 
10 – Berjimat dalam penggunaan utility
Dah viralkan bagaimana seorang wanita dapat menjimatkan elektrik dengan semudah mencabut plug yang tidak digunakan. 
11 – Bertani di rumah sendiri
Sekiranya, ada lebihan tanah bercucuk tanamlah bagi keperluan masakan yang kerap digunakan seperti serai, cili, daun pandan, limau. Ah yang ini saya ada masalah dengan tanah di belakang rumah. Banyak tumbuhan dihinggapi ulat dan mati. Alternatively, kami menanam di dalam pasu di depan rumah. Malahan bunga kantan (mahal rupanya sebatang bunga kantan) juga kami tanam di tepi rumah. Rasa nak jadikan halaman depan rumah sebagai mini kebun. 
12 - Pastikan keberkatan sumber rezeki
Jika makan gaji, bekerjalah dengan amanah. Jika berniaga, bermuamalah secara jujur. Berapa besar gaji dan tinggi pangkat kita, jika punca rezeki tidak halal ia tidak akan membuat kita rasa cukup. Pasti akan ada perbelanjaan yang hendak digunakan. 

13 – Doa
Banyak mana perancangan yang direncanakan jangan putus bermunajat kepada Allah semoga dipermudahkan, diperbanyakkan dan dicukupkan rezeki yang ada. Ia paling utama. Doa sebagai senjata. Doa penghubung antara hamba dan Pencipta. Doa dengan sesungguh hati. Dia Maha Mendengar dan Dia Pemberi Rezeki.

Comments

Popular posts from this blog

180 - PENGALAMAN: BILA ADA ULSER DALAM MULUT SOFEA

Bismillahirrahmanirrahim Baru-baru ni(Jumaat lepas) badan Sofea dedar-dedar..  Hari Sabtu pun sama. Bila malam badan jadi panas dan suhu meningkat ke 38++͎͒ Hari Ahad kami bawa ke klinik sebab beberapa kali air liur meleleh. Hari Ahad memang banyak klinik tutup maka kami tiada pilihan selain bawa ke satu klinik di Semabok.  Saya minta doktor periksa tekak sebab experience kakaknya selalu kalau demam ada tonsil di tekak. Dan kata doktor tekaknya merah sedikit. Doktor bagi ubat antibiotik. Hari Isnin saya notice ada bintik merah di dagu. Suhu badan 37 - 38 macam tu. Malam tu pulak meragam tengah malam. Tak mahu tidur atas katil. Saya perlu berdiri dan dukung bagi dia tidur. Bila saya duduk dia boleh sedar nak menangis. Dengan ayahnya pun tak mahu. Sampai 2-3 pagi tidur tak nyenyak. Minum susu pun tak mahu. Akhirnya pukul 4.00 pagi, mak saya bawa masuk tidur dalam buaian baru lena tidur. Hari Selasa saya terpaksa EL. Kami bawa ke klinik pakar kanak-kanak. On the way  ke klinik

114 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 2

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Ini siri kedua selepas yang ini . Siap bersiri bagai.. Ini entri untuk kemaskini gambar projek memasang jubin garaj rumah kami. Alhamdulillah dah selesai pun projek ni. Terima kasih Allah atas nikmat rezekiMU. Proses kerja yang dilakukan ambil masa 8 hari. Saya rasa reasonable time dengan tenaga kerja yang hanya dua orang sahaja (sepasang suami isteri). Ini sebahagian gambar yang ada. Gambar-gambar selepas siap kerja tapi lantai belum dicuci, jadi abaikan saja kekotoran yang jelas itu. Kami dinasihatkan cuci selepas 3 hari menggunakan asid dan sabun serbuk. Bahagian parkir kereta Sisi rumah 1 Sisi rumah 2 Gambar sisi tu sama je.  Antara bahagian sisi dan tengah rumah tempat parkir kereta sebenarnya ada longkang kecik. Tapi uncle tu tutup. Tu yang bertingkat sikit gambar bawah ni. Lebihan tiles yang dipulangkan semula kepada pembekal. 26 keping x RM5 = RM130. Mulanya lebihan tiles ni nak pa

112 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 1

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Rekabentuk garaj Dalam entri ini , saya pernah nyatakan perancangan untuk memasang jubin rumah. Dan di sebelah ni adalah design yang kami buat untuk garaj rumah kami. Ada la beberapa design yang dibuat dan ini hasil yang telah dimuktamadkan. Beria saya cuba mendapatkan survey daripada beberapa kawan. Akhirnya, kami memilih untuk membeli tiles ini di kawasan perumahan kampung. Walaupun sebelum ini kami dah survey kilang di sekitar Malim. Pembelian ini dibuat berdasarkan perbincangan. Kedai ini menawarkan penggantian tiles yang rosak dan sekiranya terdapat lebihan tiles, tiles ini boleh dipulangkan semula. Tiles ini dibeli dengan kadar RM5.00 per unit bagi ukuran 2 x 1 dengan jumlah keseluruhan ialah RM2,500.00. Dengan bantuan tuan kedai, kami bersetuju membeli 150 unit tiles gelap + 350 unit tiles berwarna coklat cerah berdasarkan design yang dibuat dengan mengambil kira ukuran 22 x 40