Skip to main content

33 - CINTA KASIH SAYANG = PERKAHWINAN

Bismillahirahmanirrahim     
Assalamualaikum.

Sumber Google
  • Sabtu lepas, di TV3 ada cerita Kabhi Alvida  Na Kehna (Jangan diucap Selamat Tinggal).
  • Dahulu saya gemar juga menonton cerita Hindi. Zaman Shah Rukh Khan, Amir Khan, Kajol, Manisha Koirala, Juhi Chawla dan lain-lain. 
  • Sekarang, tidak lagi. Ntah saya tidak gemarkan pelakon dan jalan cerita sekarang. Kita tahu cerita Hindi biasanya cliche. Tapi satu cerita yang terbaik dalam kamus tontonan saya ialah 3 IDIOTS.
    Sumber Google
  • Berbalik pada Kabhi Alvida Na Kehna, saya baru pertama kali tengok cerita ini. Dan pelakon yang saya kira hebat2 menarik minat saya untuk duduk mengadap TV sambil tidurkan Imaan. Tayangan cerita telah bermula kita itu dan saya tidak tahu bagaimana cerita permulaannya.
  • Kesimpulannya cerita ini tentang Shah Rukh Khan (Dev) suami kepada Preity Zinta (Riya) jatuh cinta kepada Rani Mukherjee (Maya) iaitu isteri kepada Abhishek Bachchan (Rishi). 
  • Mereka (Dev dan Maya) mengkhianati pasangan masing2 kerana percaya mereka telah temui cinta sejati di luar hubungan perkahwinan yang sedia ada. Jelas untuk katakan bahawa kedua-dua telah curang kepada pasangan masing2.
  • Sedangkan sebenarnya ibu Dev kawan baik kepada bapa Rishi. Maka terjadilah konflik kerana melibatkan hubungan 'family friend'.
  • Hubungan tersebut kantoi bila kemesraan kedua-duanya dilihat Amitabh Bachchan (bapa Rishi). Maka selepas itu kedua-duanya berterus terang tentang hubungan terlarang masing2 dan 2 perkahwinan terpaksa dibubarkan kerana rasa dikhianati.
  • Dev dan Maya masing2 membawa diri tanpa mengetahui kedua2 mereka tidak terikat lagi pada perkahwinan sehinggalah semasa Rishi menjemput Maya dan Riya hadir pada perkahwinan kali keduanya.
  • Dan akhirnya seperti biasa ending cerita cinta hindi, Dev melamar Maya.
  • Saya suka pada ayat Dev yang lebih kurang membawa maksud mereka mengharapkan cinta sejati tetapi bukan atas duka orang lain.
  • Secara jujurnya saya terkesan dengan cerita ini. 
  • Saya tidak boleh menerima kecurangan. 
  • Tetapi jika itu yang berlaku hati pun telah patah maka perkahwinan biasanya akan berakhir.
  • Itu khabar yang terbaru yang saya terima sehari sebelum cerita hindi ini bila mana seorang saudara terdekat encik suami baru sahaja menalak tigakan isterinya bila isterinya yang sambung belajar di Ibu Kota mula bermain cinta dengan lelaki lain.
  • Kenapa cinta yang kita semai sebelum dan semasa perkahwinan boleh terlerai begitu sahaja. Banyak faktor yang perlu diberi perhatian. Saya boleh terima jika pasangan tersebut belum dikurniakan anak. Tapi alangkah sedihnya bila yang menjadi mangsa adalah anak (anak). Itu yang pernah berlaku kepada saudara saya. Akibat daripada penceraian ibu bapa runtuh moral si anak dan kami tidak ketahui di mana hidupnya saudara tersebut.
  • Curang satu daripada 1001 asbab penceraian. Jika cinta dah beralih arah, pasangan yang kita dah kongsi kisah suka/duka selama ini seperti jadi beban yang mahu disingkirkan.
  • Saya ingat seorang kawan pernah menceritakan bagaimana temannya sendiri yang menangkap isterinya yang bermaksiat dengan lelaki lain di bilik hotel. Gugur jantung.
  • 7 tahun lepas ketika saya menjalani satu induksi di tempat kerja lama. Kawan seangkatan saya bermain kata dengan isteri orang. Ya saya kira dia pandai bermain kata kerana dia pada pandangan saya seorang lelaki jambu. Bukan lelaki jenis Aaron Aziz yang buat orang tergila-gilakannya. Dia biasa-biasa sahaja. Tapi bukan si isteri orang itu sahaja yang merapati dia tetapi kawan baik saya juga turut menyukai lelaki itu sehingga lelaki itu pernah mengajak kawan saya kahwin lari. Syukurlah kawan saya masih sedar yang dia masih ada keluarga dan tunang.
  • Begitu juga, pernah seorang teman bercerita tentang satu skim di dalam kerajaan ini yang mana mereka perlu menjalani kursus 6 bulan. Pernah terjadi kes suami orang dan isteri orang bermadu asmara. Hello awak berkursus untuk mendapatkan kehidupan lebih baik atas restu suami dan redha isteri yang terpaksa ditinggalkan. Mudahnya awak mencari yang lain dalam tempoh yang singkat itu.
  • Dalam kes mencurangi pasangan ini pada saya semuanya berbalik kepada iman masing-masing. Jika kuat iman masing-masing perkara tidak baik ini tidak akan berlaku.
  • Jauhkanlah perkara-perkara tidak baik daripada kami Ya Allah.

Comments

Popular posts from this blog

180 - PENGALAMAN: BILA ADA ULSER DALAM MULUT SOFEA

Bismillahirrahmanirrahim Baru-baru ni(Jumaat lepas) badan Sofea dedar-dedar..  Hari Sabtu pun sama. Bila malam badan jadi panas dan suhu meningkat ke 38++͎͒ Hari Ahad kami bawa ke klinik sebab beberapa kali air liur meleleh. Hari Ahad memang banyak klinik tutup maka kami tiada pilihan selain bawa ke satu klinik di Semabok.  Saya minta doktor periksa tekak sebab experience kakaknya selalu kalau demam ada tonsil di tekak. Dan kata doktor tekaknya merah sedikit. Doktor bagi ubat antibiotik. Hari Isnin saya notice ada bintik merah di dagu. Suhu badan 37 - 38 macam tu. Malam tu pulak meragam tengah malam. Tak mahu tidur atas katil. Saya perlu berdiri dan dukung bagi dia tidur. Bila saya duduk dia boleh sedar nak menangis. Dengan ayahnya pun tak mahu. Sampai 2-3 pagi tidur tak nyenyak. Minum susu pun tak mahu. Akhirnya pukul 4.00 pagi, mak saya bawa masuk tidur dalam buaian baru lena tidur. Hari Selasa saya terpaksa EL. Kami bawa ke klinik pakar kanak-kanak. On the way  ke klinik

114 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 2

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Ini siri kedua selepas yang ini . Siap bersiri bagai.. Ini entri untuk kemaskini gambar projek memasang jubin garaj rumah kami. Alhamdulillah dah selesai pun projek ni. Terima kasih Allah atas nikmat rezekiMU. Proses kerja yang dilakukan ambil masa 8 hari. Saya rasa reasonable time dengan tenaga kerja yang hanya dua orang sahaja (sepasang suami isteri). Ini sebahagian gambar yang ada. Gambar-gambar selepas siap kerja tapi lantai belum dicuci, jadi abaikan saja kekotoran yang jelas itu. Kami dinasihatkan cuci selepas 3 hari menggunakan asid dan sabun serbuk. Bahagian parkir kereta Sisi rumah 1 Sisi rumah 2 Gambar sisi tu sama je.  Antara bahagian sisi dan tengah rumah tempat parkir kereta sebenarnya ada longkang kecik. Tapi uncle tu tutup. Tu yang bertingkat sikit gambar bawah ni. Lebihan tiles yang dipulangkan semula kepada pembekal. 26 keping x RM5 = RM130. Mulanya lebihan tiles ni nak pa

112 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 1

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Rekabentuk garaj Dalam entri ini , saya pernah nyatakan perancangan untuk memasang jubin rumah. Dan di sebelah ni adalah design yang kami buat untuk garaj rumah kami. Ada la beberapa design yang dibuat dan ini hasil yang telah dimuktamadkan. Beria saya cuba mendapatkan survey daripada beberapa kawan. Akhirnya, kami memilih untuk membeli tiles ini di kawasan perumahan kampung. Walaupun sebelum ini kami dah survey kilang di sekitar Malim. Pembelian ini dibuat berdasarkan perbincangan. Kedai ini menawarkan penggantian tiles yang rosak dan sekiranya terdapat lebihan tiles, tiles ini boleh dipulangkan semula. Tiles ini dibeli dengan kadar RM5.00 per unit bagi ukuran 2 x 1 dengan jumlah keseluruhan ialah RM2,500.00. Dengan bantuan tuan kedai, kami bersetuju membeli 150 unit tiles gelap + 350 unit tiles berwarna coklat cerah berdasarkan design yang dibuat dengan mengambil kira ukuran 22 x 40