Skip to main content

165 - RESEPI MUDAH - KEK COKLAT

Bismillahirahmanirrahim
  • Kata kawan saya nak buat kek sedap kena try and error. Saya pernah cuba beberapa resepi. Resepi yang menjadi dan kena pada tekak saya ialah resepi kek coklat yang saya cilok dari blog Namee Roslan dan tidaklah saya ikut 100%. Saya ubah ikut kesesuaian.
  • Resepinya mudah. Bagi amatur macam saya, memang saya cari resepi yang mudah sahaja.
  • Bahan-bahannya ada 11. Asingkan kepada 3 bahagian.

Bahan A :
  1. 1 1/4 cawan tepung gandum
  2. 1 sudu teh baking powder
  3. 1 sudu teh soda bikarbonat
Bahan B :
  1. 1 cawan serbuk koko (suka hati nak guna jenama apa)
  2. 1 cawan minyak masak (alternate dengan butter pun boleh - kalau butter cairkan dahulu anggaran dalam setengah @ 125g butter)
  3. 1 cawan gula perang (alternate gula pasir)
  4. 1 cawan susu kotak
  5. 1/2 cawan susu pekat manis
Bahan C : 
  1. 3 biji telur
  2. 1 sudu teh esen vanila
Topping - Bahan D : 
  1. 1 sudu butter
  2. 1/2 coklat bar
  3. 1/2 cawan susu pekat 
CARA - CARA MASAK :
  1. Ayak semua bahan A serentak.
  2. Masukkan semua bahan B di dalam periuk dan masak di atas dapur menggunakan api perlahan. Kacau sehingga sebati.
  3. Pukul bahan C sehingga sebati.
  4. Campurkan bahan C seperti langkah 3 ke dalam bahan B yang telah selesai di langkah 2.
  5. Dah selesai langkah 4, masukkan bahan A yang telah diayak ke dalam periuk campuran bahan B dan C tadi. Kacau lagi sehingga sebati.
  6. Tuang bahan ABC ke dalam loyang dan kukus di atas dapur selama 1 jam 15 minit dengan api sederhana. 
  7. Untuk topping, masakkan semua bahan D guna kaedah double boiling.
  8. Selepas kek masak, keluarkan dan sejukkan sebelum tuangkan topping ke atas kek dan deko ikut suka. 
TIP
  1. Sediakan loyang yang telah dilumurkan butter. Lepas lumur butter, saya masukkan kertas kek dan lumurkan sekali butter dan taburkan sedikit tepung gandum bagi mengelakkan kek melekat pada loyang.
  2. Penutup kukus ikat dengan kain atau tuala kecil bagi mengelakkan air kukus menitik jatuh di atas kek.
  3. Selepas sejam, jenguk kek dengan mencucuk lidi ke dalam kek. Kalau lidi masih melekit dengan coklat maknanya kek belum masak lagi. 
  4. Ukuran cawan, saya guna saiz cawan warna-warni ikea. Rasanya tiada masalah guna cawan apa asalkan jangan guna cawan pelbagai saiz untuk satu resepi yang sama.
     
  • Ini kek yang saya buat petang ahad minggu lepas. Proses nak sediakan bahan seperti langkah 1 - 5 takdan sejam dah siap.  
    http://ourlittleaffendijr.blogspot.my
  • Next time (entah bila), nak cuba buat kek lobak merah. Kawan saya buat sedap. Tapi itulah, nak buat kena pastikan citarasa teman sebilik sama juga

Comments

Popular posts from this blog

180 - PENGALAMAN: BILA ADA ULSER DALAM MULUT SOFEA

Bismillahirrahmanirrahim Baru-baru ni(Jumaat lepas) badan Sofea dedar-dedar..  Hari Sabtu pun sama. Bila malam badan jadi panas dan suhu meningkat ke 38++͎͒ Hari Ahad kami bawa ke klinik sebab beberapa kali air liur meleleh. Hari Ahad memang banyak klinik tutup maka kami tiada pilihan selain bawa ke satu klinik di Semabok.  Saya minta doktor periksa tekak sebab experience kakaknya selalu kalau demam ada tonsil di tekak. Dan kata doktor tekaknya merah sedikit. Doktor bagi ubat antibiotik. Hari Isnin saya notice ada bintik merah di dagu. Suhu badan 37 - 38 macam tu. Malam tu pulak meragam tengah malam. Tak mahu tidur atas katil. Saya perlu berdiri dan dukung bagi dia tidur. Bila saya duduk dia boleh sedar nak menangis. Dengan ayahnya pun tak mahu. Sampai 2-3 pagi tidur tak nyenyak. Minum susu pun tak mahu. Akhirnya pukul 4.00 pagi, mak saya bawa masuk tidur dalam buaian baru lena tidur. Hari Selasa saya terpaksa EL. Kami bawa ke klinik pakar kanak-kanak. On the way  ke klinik

114 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 2

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Ini siri kedua selepas yang ini . Siap bersiri bagai.. Ini entri untuk kemaskini gambar projek memasang jubin garaj rumah kami. Alhamdulillah dah selesai pun projek ni. Terima kasih Allah atas nikmat rezekiMU. Proses kerja yang dilakukan ambil masa 8 hari. Saya rasa reasonable time dengan tenaga kerja yang hanya dua orang sahaja (sepasang suami isteri). Ini sebahagian gambar yang ada. Gambar-gambar selepas siap kerja tapi lantai belum dicuci, jadi abaikan saja kekotoran yang jelas itu. Kami dinasihatkan cuci selepas 3 hari menggunakan asid dan sabun serbuk. Bahagian parkir kereta Sisi rumah 1 Sisi rumah 2 Gambar sisi tu sama je.  Antara bahagian sisi dan tengah rumah tempat parkir kereta sebenarnya ada longkang kecik. Tapi uncle tu tutup. Tu yang bertingkat sikit gambar bawah ni. Lebihan tiles yang dipulangkan semula kepada pembekal. 26 keping x RM5 = RM130. Mulanya lebihan tiles ni nak pa

112 - PEMASANGAN JUBIN GARAJ RUMAH SIRI 1

Bismillahirahmanirrahim                       Assalamualaikum Rekabentuk garaj Dalam entri ini , saya pernah nyatakan perancangan untuk memasang jubin rumah. Dan di sebelah ni adalah design yang kami buat untuk garaj rumah kami. Ada la beberapa design yang dibuat dan ini hasil yang telah dimuktamadkan. Beria saya cuba mendapatkan survey daripada beberapa kawan. Akhirnya, kami memilih untuk membeli tiles ini di kawasan perumahan kampung. Walaupun sebelum ini kami dah survey kilang di sekitar Malim. Pembelian ini dibuat berdasarkan perbincangan. Kedai ini menawarkan penggantian tiles yang rosak dan sekiranya terdapat lebihan tiles, tiles ini boleh dipulangkan semula. Tiles ini dibeli dengan kadar RM5.00 per unit bagi ukuran 2 x 1 dengan jumlah keseluruhan ialah RM2,500.00. Dengan bantuan tuan kedai, kami bersetuju membeli 150 unit tiles gelap + 350 unit tiles berwarna coklat cerah berdasarkan design yang dibuat dengan mengambil kira ukuran 22 x 40